Naturlig 20

by Bård Lilleøien

Side 1

Denne 24timeren ble laget på OCX 2018.
På 24-timerne liker jeg å leke meg litt med ideer jeg ikke ville turt å bruke tid og energi på ellers.

Det spesielle med denne serien er at den ble laget basert på Dungeons&Dragons-regler.
For hver beslutning karakterene tok, rullet jeg terning for å se resultatet.

For de helt uvitende: D&D er et rollespillsystem utviklet på sent 70-tall og har absolutt ingenting med demoner og satanisme å gjøre.
Spillet går ut på at hver spiller lager seg en karakter i en fantasy-setting.
En Dungeon Master (forkortet DM) forteller så historien og setter opp en situasjon. Dette er fortellerstemmen i historien.
Spillerne sier da hva de ønsker å gjøre, og basert på karakterenes egenskaper, ruller de en 20-sidet terning. Jo høyere tall på terningen, jo bedre resultat. 1 eller 20 på terningen kan ofte gi morsomme bivirkninger i kamp.
DMen tolker terningtrillet i forhold til reglene og sine egne ideer, og beskriver resultatet, og setter opp en ny situasjon. Og slik fortsetter det.

Så der satt jeg på 24-timeren, med tre regelbøker og en pose med terninger, og trillet konstant.
Ved siden av å drive de andre til vanvidd, føler jeg at resultatet ble ganske unikt. Jeg hadde laget karakterark på forhånd hvor det lå tanke bak hver karakter, og hvem som spiller karakteren.
Deretter hadde jeg satt opp et typisk D&D-dungeon, og ville bare se hvor historien gikk basert på terningtrill.

Jeg tror man vil kunne forstå historien selv om man ikke forstår D&D, det var iallefall målet mitt. Men D&D-regler vil dukke opp underveis, som technobabbel. Jeg vil kommentere på regler, fraser og konsepter det ikke er naturlig man tar om man ikke har spilt D&D (eller annet) før.

Published 2019-12-01 00:00:00

Write a comment!

Log in to add your comment!